lördag 31 oktober 2015

Reflektion på lärloop 4

Jag har valt lite olika verktyg i mina försök att vara digital i det formativa arbetet. Mina åk 2-elever som läser Svenska 2 skulle göra en kort muntlig presentation. Fokus låg denna gång framför allt på framförandet och inte på innehållet. Jag filmade alla presentationerna och lade upp dem på Youtube. Tidigare har jag använt Youtubes annotering för att ge feed back till eleverna, men denna gång tänkte jag att vi skulle gå igenom filmerna tillsammans en och en inför nästa muntliga presentation. Detta för få en möjlighet att höra vad eleven själv säger om sin prestation. Nu har min planering rört till sig så vi har skjutit presentation nr 2 lite på framtiden. Därför har jag också väntat med genomgången av filmerna eftersom jag vill att de ska kunna ta responsen med sig direkt in i nästa uppgift.

Annars tycker jag det är superbra att filma alla muntliga uppgifter och gör det så gott som alltid. Ibland har jag som stöd för mig själv så att jag slipper sitta och anteckna medan eleverna pratar och för det mesta skriver jag in min feed back i filmen. Eleverna uppskattar det mycket! Framför allt får eleverna se och höra sig själv så som publiken ser och hör dem. De flesta brukar konstatera att de inte ser/låter så nervösa som de egentligen var.

Mina åk 1-elever har också gjort muntliga presentationer men i Engelska 5. Där ville jag att de skulle lämna in sina manus på Google Classroom cirka en vecka innan själva presentationerna skulle hållas. Med detta hade jag flera syften; dels att "tvinga" dem att skriva ner allt de tänkte säga för att de skulle upptäcka om de behövde slå upp ord och uttryck som de fattades i sin vokabulär och dels för att jag skulle kunna ge feed back så att "åtminstone" innehållet var på minst E-nivå.

Det fungerade rätt så bra. De fick en lektion på sig att gå igenom det jag hade skrivit och eventuellt ändra om det behövdes. Alla gjorde inte detta och det är ju lätt att se vem som omarbetat sitt manus efter mina kommentarer och vilka som inte gjorde det. Nu tror jag att flera av eleverna inte är vana att få "göra om" och jag vet att de flesta har inte arbetat i Google docs tidigare så det är väl också något som vi måste träna på. Både att omarbeta sina texter och på hur Google docs fungerar.

Även dessa muntliga anförande filmades, men jag har inte hunnit skriva in responsen med hjälp av annoteringsverktyget i Youtube. Men precis som med eleverna i Svenska 2, ska jag försöka göra det så att de får filmen innan de ska göra nästa muntliga uppgift på engelska. Det är så klart bra att responsen kommer i direkt efter avslutad uppgift men ibland tänker jag att det är bättre att de får den i anslutning till när de ska göra en liknande uppgift igen. Så klart hade det optimala varit att eleven både hade fått feed back direkt och sedan fått tid att ta fram och reflektera över den en gång till i samband med nästa liknande uppgift. Ibland räcker tiden helt enkelt inte till ...

Jag kan inte säga att jag har sett några nya förmågor eller kompetenser hos mina elever och jag tycker inte att jag har varit mer effektiv eller sparat någon tid på att använda digitala hjälpmedel. Detta med tid och effektivitet är jag däremot lite tudelad till. Det här med att kunna kommentera en elevtext, skicka tillbaka, låta eleven omarbeta och skicka in på nytt (och det kan man ju göra hur många gånger man vill) och kunna se ändringshistorik osv är ovärderligt när det gäller att kunna feedbacka i skrivprocessen. Tidigare lämnade eleverna in "färdiga" arbeten och feedbacken fick de ta med till nästa skrivuppgift - vilket så gott som aldrig skedde. Den främsta anledningen till att det inte har varit så effektivt och smidigt är framförallt tekniskt strul. Elevers arbeten har försvunnit, helt eller delvis, från Google och deras Google-konton/lösenord har krånglat. Nätet har svajat och de har blivit utkastade från Classroom. Osv. Sen tillkommer deras ovana att arbeta på det här sättet. Men, men, med tiden så ordnar väl även detta sig. För i grund och botten är jag övertygad om att det är både effektivt och tidsbesparande att använda sig av digitala hjälpmedel.

Det tar tid att skapa nya vanor i undervisningen. Jag har en plan att låta eleverna skriva exit notes i "Socrative" i slutet av varje lektion som det passar (alltså att lektionen har varit sådan att det går att ställa bra frågor till) och jag har "lyckats" en gång. Några gånger har jag inte hunnit och någon gång har jag helt enkelt glömt bort det. Men jag får väl skriva upp det med stora bokstäver på tavlan så att jag inte glömmer! Jag tror att det är jättebra att få syn på elevernas tankar och frågor direkt i anslutning till undervisningen och kunna följa upp och/eller anpassa nästföljande lektion. Det finns massor av metoder och tekniker att använda för att arbeta mer formativt - men som sagt det tar lite tid att ändra på vanor och rutiner ...




2 kommentarer:

  1. Jag tycker du verkar ha hittat en jättebra sätt att jobba med YouTube i samband med redovisningar. Att du brottas med tiden förstod jag inte riktigt om det hade att göra med själva arbetssättet eller om du menar att du inte hunnit till denna lärloop. Jag tänker att ett formativt arbetssätt tar längre tid hur än man gör det och att digitala hjälpmedel ändå sparar tid även om det ibland kan kännas som en tidstjuv.
    Tanken att ge eleverna den formativa feedbacken i samband med att nästa liknande uppgift ska göras låter rätt smart tycker jag men det blir så klart inte lyckat om eleverna nästan har hunnit glömma uppgiften när återkopplingen sker. Det är nog bäst att som du skriver ge återkopplingen direkt och sedan låta eleverna plocka fram den igen när det är dags för nästa uppgift. Själv tycker jag att det är betydligt enklare att planera ett sådant arbetssätt än att faktiskt genomföra det. Lite som det du säger om Socrative, man måste ju komma ihåg att göra det och att avsätta tid till det.

    En sak som jag tycker är tidskrävande med att ge inspelad feedback är att jag inte själv på ett snabbt sätt kan kolla igenom vad jag sagt till eleverna. Har jag en skriftlig sammanställning tycker jag att det är mycket enklare att gå tillbaka och ögna igenom mina kommentarer. Hur löser du det? Skriver du ner dina kommentarer på något annat ställe också när du gör annoteringar i ett YouTubeklipp?

    Jag blir också lite intresserad av att få veta mer om de problem du haft med Google Classroom. Vi är inne i en diskussion om att införa GAFE i kommunen och det här är nog första gången jag hört någon ta upp konkreta problem. Har ni haft mycket problem med att sparade uppgifter försvunnit? Är det det svajiga nätet som är boven i dramat? Kanske lite utanför själva lärloopen men ändå intressant att få hör mer om.

    /Tobias

    SvaraRadera
  2. Är också intresserad av att höra om problemen, som Tobias skriver.

    Håller med om att det känns tidskrävande med inspelad feedback då jag gärna vill kolla igenom, en smart grej med youtube är ju att man via inställningar kan speeda upp videos till upp till dubbla speeden, använder jag mig väldigt ofta av. När jag ex ska kolla igenom nått material till eleverna och så. Har aldrig testat spela in feedback till dem, bara spelat in tutorials.

    Jag använder ju mina loggböcker som en slags exit notes, antar att man i socrative kanske kan samla sina elevers inlämningar på ett smart sätt, detta saknar jag som inte har classroom ännu ;) fast jag kan ju självklart lösa det via vår lärplattform, men det är inte helt smidigt, lika enkelt ha ett fönster med flikar med alla loggar, som är mitt system i dagsläget.

    Sen är det ju som du skriver, att det tar tid att skapa nya vanor i undervisningen. Man ändrar lite åt gången och testar nya saker, utvärderar, var det bra så jobbar man vidare med det. Formativ bedömning tycker jag får ta mer tid, det för lärandet framåt hela tiden och det är enkelt att följa elevers utveckling, vilket jag tänker kan skapa tid genom att man kanske inte behöver lägga så mycket tid på summativ bedömning?!

    SvaraRadera