måndag 16 mars 2015

Reflektion på lärloop 3

Det är övervägande positiva erfarenheter efter arbetet med metaforer och citat. En av de största vinsterna som jag ser det är att alla elever faktiskt satte igång och började arbeta med detsamma. Under varje lektion vi arbetade med detta var det ingen som satt inaktiv eller sysslade med annat. Och det är ju värt hur mycket som helst.

Det blev också många bra diskussioner kring vad som är bildspråk och vad som ska tolkas bokstavligt. Även om ett citat inte är en metafor kan det ju vara skrivet för att väcka känslor hos läsaren. Så även om uppgiften var att hitta metaforer och sedan hitta bilder som beskrev dessa var det flera elever som glömde bort den delen och bara letade fina citat till sitt tema och sedan bilder till dessa. Jag lät dem behålla även de citat som inte var metaforer för då kunde vi diskutera vad som gjorde dessa citat så talande. Och som sagt - nu när alla har visat sina presentationer tror jag faktiskt att alla vet skillnaden och  också har mer kunskap om andra stilfigurer.

Jag tycker bildspelen var en bra form för att se vad och hur eleverna uppfattade sina citat. De presenterade dem dessutom för varandra i smågrupper då fick de tillfälle att utveckla hur de hade tänkt när de valde citat och bild. Alla kunde åtminstone hitta sångtexter som innehåll citat som betydde något och när de då fick sätta bilder till blev det väldigt konkret.

Kanske var det därför en elev i en av klasserna vågade berätta om sin svåra sjukdom med hjälp av sitt bildspel. Bilderna och citatet kunde spegla hennes känslor på ett sätt som "vanlig text" inte hade klarat. Ingen av klasskamraterna visste och jag tror att för alla inblandade blev det en stor lättnad efteråt. Det märks skillnad nu i hur eleven är mer avslappnad och vågar delta i samtal på ett helt annat sätt och klasskamraterna visar stor hänsyn och bjuder in hen i gemenskapen på ett annat sätt.

Vad jag kanske skulle gjort annorlunda till en annan gång är att läsa mer dikter och sångtexter gemensamt och letat metaforer och andra stilfigurer tillsammans. Nu blev det så klart mycket Google även om många också använde häftet de fick av mig. Å andra sidan så kanske detta arbete är en bra ingång till att läsa mer dikter nu när de har en större förståelse för hur man måste tolka texten och försöka se eller känna bilderna som författaren målar upp.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att resultatet blev bra, trots att alla elever inte hade förstått uppgiften. Ibland tror jag att det kan vara bra att ha missförstådda uppgifter att ställa mot väl genomförda uppgifter. Kontraster förtydligar ännu mer. Och sannolikheten att eleven som valde att berätta om sin sjukdom verkligen skulle göra det, ökade förmodligen tack vare presentationsformen.

    Det största problemet med multimodala framställningar, tycker jag är bedömningen. Många skriver om hur viktigt det är, men de konkreta tipsen är få. Av den anledningen håller jag mig fortfarande främst till individuella uppgifter i textform. Vi får hoppas att de kommande åren utvecklar kvalitativa bedömningsformer för t.ex. ljud och bild. Man vill ju inte bara bocka av att man har använt sig av de formerna för presentation.

    SvaraRadera